December 2012

Kære medlemmer af Skals’ elevforening

Jeg glæder mig i denne Tid;
nu falder Julesneen hvid,
og saa maa Julen komme!

Julen er atter på vej og efter jul kommer nytår. Elevforeningen har som altid haft et pragtfuldt år – denne gang med et nyt tiltag i form af endnu en inspirationsdag. Succesfuldt og med stor opbakning, må det siges at have været. Begge dage har været fornøjelige, og det siger vi jer stor Tak for. Vi glæder os allerede til den næste i marts, som I naturligvis bliver indbudt til, når de lysere tidere begynder.

Senest afholdtes inspirationsdagen d. 27. oktober. Her var mange nye tiltag, som fik store roser af de fleste. Nålepuder i alle regnbuens farver prydede udstillingen sidst på dagen, mens alles øjne også forundredes af Lena Bays egen spændende og flotte strikkelampe. Manipulation er vanligt et kontroversielt ord, men til inspirationsdagen fik ordet en helt ny og positiv betydning, som de fleste blev meget overraskede og forbløffede over med strålende resultater. På pelskurset lavede alle en fin pelsdusk, som også mange fra de andre hold sneg sig til at kreere i pausen. Som altid er det nogle herlige og engagerede kursister, som ikke vil gå glip af noget, der deltager i inspirationsdagene, og det gør ingen skade – tværtimod. Tasker, pulsvarmere, bogomslag, viskestykker osv. Blev også produceret, og i år var broderiholdene særligt eftertragtede, men det er jo også et af skolens aller største fag og betydeligste tradition. Maden var skøn som sædvanlig og med et lille twist af forandring.

Da inspirationsdagen reelt var slut, kunne elevforeningens generalforsamling begynde, og heller ikke denne gang ønskede nogen at vælte bestyrelsen. Bestyrelsen ser præcis ud som inden generalforsamlingen, så her var ikke de store nyheder.

Vi ser i bestyrelsen frem til endnu et år og til vores spændende ”projekt spisesal” – for bedre akustik.

Slutteligt vil vi blot berette, at med nytåret følger også et nyt kalenderår og en splinterny kalender. Kalenderen er pakket og sendt, så hvis ikke den allerede er landet i jeres postkasser, så gør den det snart.

Glædelig jul og godt nytår til jer alle!

Mangle hilsner Elevforeningens bestyrelse
Ruth, Amy, Lisbeth, Ulla, Else, Mette-Marie og Lena

Nyhedsbrev september 2012

Kære medlemmer af elevforeningen. Sommeren er efterhånden ved at takke af, og selvom vi kan længes efter solen, er det trods alt bedre for figuren, at det ikke er isvejr. Til gengæld er det kakaovejr! – og kakaodrikkeri går nu bedst i tråd med nørklerier, så man kan vel nærmest sige, at det atter engang er blevet nørklesæson – om end det er broderi man nørkler med, hæklerier, strik, kjolesyning, vævning, filt eller nogle af de andre skønne håndarbejder. Derfor har vi også netop sendt indbydelser ud til efterårets fantastiske efterårsinspirationsdag, så skynd jer at melde jer til! Tilmeldingerne strømmer allerede ind, så meld jer til et dejligt nørklegensyn på Skals – der er dog ikke kakao, men blot en masse andre lækkerier! Skriv jer gerne bag øret, at der jo er generalforsamling i elevforeningen denne dag også, så deltag gerne i denne, når inspirationsdagen reelt er slut.

Elevforeningen har holdt en lang sommerferie og sidst de fleste af os i bestyrelsen sås, var til årets smukkeste marked og udstilling på Skals. Som altid var markedet fyldt med en masse smukke ting og udstillingen naturligvis ligeså. Der var flere nye tiltag i år – bl.a. kunne man for 25 kr. Deltage i en workshop, hvor man kunne brodere og strikke sammen med Amy, Helga, Dorte og Bjørk. Årets tema for udstillingen var VÆRK12, som havde baggrund i de nye værker, der har udviklet sig på Skals i løbet af året. Skolen har både fået et nyt plankeværk og et nyt værksted, og mon ikke også det gode håndværk knytter sig prisværdigt til skolen og dens virke!? Det nye værksted dannede også rammen for et udsøgt modeshow udformet af elever fra designlinjen, og heldigvis var vejrguderne med udstillingen det meste af tiden, for kun en enkelt byge regnede ned over Skals på de to lune junidage, og det gør trods alt alting lidt sjovere, når det er tørvejr.

I den kommende tid er Skals Højskole atter vært for flere foredrag. D. 13. november 2012 kl. 19 fortæller kunstner og brodeuse Rose Eken om sit arbejde. Hun fortæller bl.a. om arbejdet med mange forskellige medier; Skulptur, broderi, miniature, tegning og video-installation.

D. 28. februar 2013 fortæller modedesigner Laura Baruël om beklædning som kunstnerisk udtryksform. Laura Baruël er et fremstormende talent og fortæller om sine udtryk og viser eksempler.

D. 11. april 2013 holder modedesigner Henrik Vibskov foredrag. Udover at være trommeslager for Trentemøller, er Henrik Vibskov også den eneste skandinaviske designer for herrer, der deltager i modeugen i Paris.

For at deltage i disse spændende foredrag, kan man melde sig til på skals.nu under Foredrag eller ringe på 86694064. Det koster 100 kr. og blot 50 kr. for studerende.

Husk at der for de yngre stadig er ungdomskurser på Skals for de 15–25 årige. Her er både maskinstrik, kjolen til fest, galla eller…, læder, re-design og hæklede vanter – kun 50 kr. per dag koster det eksklusiv materialer.

Tjek også Skals’ facebookside ud på: https://www.facebook.com/#!/pages/Skals-h%C3%B8jskolen-for-design-og-h%C3%A5ndarbejde/259398777454308

Vi håber at se de fleste af jer til en herlig inspirationsdag!

Mange hilsner fra elevforeningens bestyrelse Ruth, Amy, Lisbeth, Ulla, Else, Mette-Marie og Lena

Ps. Ofte sås der tvivl om det gamle håndværk og de gamle håndarbejders fremtid, men en nylig opdagelse sår et lille håb for fremtiden. De studerendes råd på læreruddannelsen i Aalborg består bl.a. af et par kreative håndarbejdspiger, så på læreruddannelsen sættes rammen for hækle/strikke mandage mindst en gang om måneden, så frygt ikke – nogle steder griber de unge stadig ud efter strikketøjet - også andre steder end på Skals tilsyneladende.

Nyhedsbrev april 2012

-Blot en lille forårshilsen fra elevforeningen. Elevforeningen afholdte i marts en forårsinspirationsdag for første gang med stor succes - det bliver vist den første af mange. Dagen startede med forårsluft og fuglekvidr og forløb derudover præcis, som den skulle. Den kreative stemning fyldte hele huset og godt humør og arbejdsglæde var i højsædet. Der blev som altid kreeret mange fine ting, som var meget beundringsværdige. Kaffen blev serveret til tiden for alle og Amys hold på loftet fik denne gang som de allerførste. Det nye grovværksted er endnu ikke færdigt, men der var rig mulighed for at se det alligevel. Værkstedet rummer et stort lyst rum, fremfor det gamle, som husede dunklere og små rum – intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Denne gang blev I indbudt til begge inspirationsdage på én gang. Det har dog vist sig at være temmelig besværligt og noget af et puslespil, derfor vil I i fremtiden få to separate indbydelser – en til efterårsinspirationsdagen og en til forårsinspirationsdagen. Derved behøver I heller ikke at tage stilling til datoer meget langt ud i fremtiden. Elevforeningens seneste tiltag har vakt stor begejstring på Skals. Hele 40.000 kr. blev forleden overrakt til morgensamling. Pengene er øremærket til lydisolering i spisestuen, da lyden derinde kan være meget højrøstet, når der er meget livligt på Skals. Nye gardiner og arbejdskraft leveres af elevforeningens mest garvede bestyrelsesmedlemmer – Lisbeth, Ulla og Ruth. Det bliver spændende at følge projektet og vi er sikre på at alle glæder sig til mere ro i spisestuen i fremtiden.

23/02/2012
Nyhedsbrev februar 2012

Så er det nye år godt i gang og vi håber, at I her i vinterkulden har tid til, at nyde jeres smukke nye kalender og at I er klar til et nyt spændende år i Elevforeningen. Efteråret 2011 bød på nye tilstande, da vi ikke længere afholder generalforsamling i forbindelse med det traditionelle elevmøde, da dette jo er sløjfet grundet den ringe tilslutning. Generalforsamlingen afholdtes i stedet i forbindelse med efterårets inspirationsdag. Dagen forløb planmæssigt og var rigtig hyggelig, selvom Amys hold fik serveret kaffen en smule sent. Der blev kreeret nogle meget fine ting på dagen – æsker, små kurve i løbbinding, et strikket kaffebord, filtede tørklæder, strikkede blomster og fine broderier hos Amy og Bjørk. For de heldige løftede Bjørk også sløret for kalenderens september måned med "ørehængende" kreativiteter. Der var masser at blive inspireret af på dagen.
Grovværkstedet på skolen brændte desværre kort før inspirationsdagen, så derfor var vi stuvet en smule utraditionelt sammen i skolens lokaler, hvilket da også fungerede udmærket. Men glæd jer. Håndværkerne er allerede langt med det nye byggeri. Fredag den 10. februar var der rejsegilde på det nye grovværksted og det tegner til at blive rigtig godt – nu et stort lokale med masser af dagslys. Det bliver dog ikke klar til forårsinspirationsdagen, men jer der kommer den dag får lejlighed til at inspicere det.
Inspirationsdagen sluttede som sagt med generalforsamling. Generalforsamlingen forløb som vanligt uden det store drama, men det var rigtig dejligt med den store tilslutning. Vedtægtsændringerne, formandens (kvindens) beretning og regnskabet blev godkendt. Lisbeth Møller trådte efter eget ønske ud af bestyrelsen, og i stedet kunne vi byde Mette-Marie Høy velkommen. Vi takker naturligvis Lisbeth for sit engagement og arbejde i bestyrelsen. I det nye år ser vi frem til foråret, hvor det nye tiltag i Elevforeningen - en forårsinspirationsdag, kan løbe af stablen. Dagen vil forløbe som I kender Inspirationsdagen – blot tilført et strejf af forårsduft og fuglesang.
Dagen er fastlagt til lørdag den 10. marts fra kl. 9.00 til kl. 16.00.
Emnerne er: Skals broderi – v. Bjørk Ottosdottir;
Broderi på strik – v. Amy Lyngaa;
Æsker – v. Kirsten Frederiksen;
Filt – v. Inge-Marie Regnar;
Strik – v. Dorthe Merete Lykke Jensen;
Papirlers smykker – v. Helle Bovbjerg;

Der er på nuværende tidspunkt enkelte ledige pladser på æske- og filt holdet.

14/06/2011
Hermed det 4. nyhedsbrev fra elevforeningen

Det har været et dejligt stille forår i foreningen. Vi har arbejdet med at skaffe undervisere til de 2 inspirationsdage, og I kan godt begynde at glæde jer. Der kommer flere nye spændende ting på programmet.

efterårs-inspirationsdagen, den sidste lørdag i oktober, 29. oktober, er lærerne/emnerne:

Bjørk Ottosdottir – Skals broderi
Amy Lyngaa – Broderi på strik
Kirsten Frederiksen – Æsker
Anne Birgitte Beyer – Løbbinding
Inge-Marie Regnar – Filt
Lene Bay – Strik et kagebord

forårs-inspirationsdagen, den 2. lørdag i marts, 10. marts, er lærerne/emnerne:

Bjørk Ottosdottir – Skals broderi
Amy Lyngaa – Broderi på strik
Kirsten Frederiksen – Æsker
Inge-Marie Regnar – Filt
Dorthe Merete Lykke Jensen – Strik
Helle Bovbjerg – Papirlers-smykker

På begge dage vil Sys Fredens tage sig af det elevhold, der er på skolen.

Vi laver en samlet invitation og tilmelding til begge dage, hvor man skal prioritere som tidligere, men nu bare mellem flere tilbud og 2 dage.
Prisen for en inspirationsdag er 375 kr., og som noget nyt kan man komme med for 200 kr., hvis man er studerende på SU.

Invitationen sender vi ud omkring 1. september, og tilmeldingsfrist bliver 1. oktober, så begynd allerede nu, at overveje..

Elevforeningens generalforsamling bliver fremover i forbindelse med efterårs-inspirationsdagen.

Og så har I forhåbentlig set, at hjemmesiden bliver opdateret. Der er begyndt at komme tilmeldinger til foreningen via hjemmesiden, og det er dejligt.
Vi nyder, at vi har en god aftale omkring opdateringen, så vi har store planer for fremtiden.

Lige nu er vi optaget af at udstillingen på Skals – højskolen for design og håndarbejde, allerede er nu fredag og lørdag d. 17. og 18. juni.
Elevforeningen er som sædvanligt involveret i det hele. Lige fra at gøre udstillingen klar og give en hånd med på selve udstillingen.

Jeg vedhæfter en invitation til udstillingen, hvor der også står hvilke kunstnere der kommer på markedet. Send den endelig videre til alle I kender, den må gerne spredes..

12/03/2011
Så er det igen tid til et nyhedsbrev fra elevforeningen, det tredje i rækken.

Kalenderen siger forår og dagene længes, men det er stadig noget koldt udenfor med nattefrost. Forhåbentlig varer det ikke længe før lunere vinde vil blæse.

Jeg håber at alle medlemmer har modtaget kalender og kursusfolder, samt girokort. Der har været nogen problemer med ukendte adresser, så jeg vil gerne opfordre alle til at huske at melde flytning til elevforeningen.

Vi har haft det første møde i bestyrelsen, hvor vi har fået styr på en aftale om opdatering af vores hjemmeside. Det er vi meget glade for. Kig ind og se. Nu sker der noget.
Der er nu bl.a. mulighed for at melde sig ind i elevforeningen via hjemmesiden. Og der er blevet lagt flere billeder ind.

Vi er som tidligere nævnt, blevet enige med skolen og skolens bestyrelse om, at vi ikke afholder det traditionelle elevmøde mere. Både er deltagerantallet dalet støt over de senere år, og så har den nye udvikling på skolen med flere korte kurser givet anledning til at overveje, hvilke elever/kursister der er jubilarer og hvornår, og ikke mindst om det er relevant at bruge så meget energi både af skole og bestyrelse på at arrangere en dag, som bliver så dårligt besøgt, når vi kan afholde en Inspirationsdag med fulde huse og ventelister.
Derfor har vi sammen med skolen besluttet at afholde 2 inspirationsdage, en forårs- og en efterårs-inspirationsdag.
Elevforeningens generalforsamling afholdes på Inspirationsdagen i efteråret fremover.

Efterårets inspirationsdag er sidste lørdag i oktober, altså lørdag d. 29. okt. 2011 næste gang.
Forårets inspirationsdag bliver 2. lørdag i marts, altså lørdag d. 10. marts 2012 første gang.

Vi er i fuld gang med at arrangere med undervisere, men det er ikke helt faldet på plads endnu.
Vi sender invitationer ud omkring 1. september til begge dage samtidig, så der kommer ingen mail, eller brev fra elevforeningen i begyndelsen af juni, som der ellers har gjort i mange år, men først efter sommerferien.

05/11/2010
Så er det igen tid til et nyhedsbrev fra elevforeningen.

Efteråret med de flotte farver i naturen, men også den mørke tid, er over os, og dermed tiden til kreative sysler i luplampens skær med dampende varm te eller kaffe i kruset. Det er ren hygge.

Her i september har der været elevmøde på Skals, med kun 19 jubilarer tilmeldt. Det har igennem de senere år gået stille og roligt tilbage med antallet af deltagere. Ikke at dagen ikke er rigtig hyggelig for de der kommer. I år fortalte keramiker Helle Bovbjerg om inspiration. Et spændende oplæg om hendes måde at lade sig inspirere af eksempelvis havnemiljøerne.

Synd at ikke flere fik glæde af det.

Vi havde generalforsamling i elevforeningen, og drøftede her udviklingen af elevmødet, at det måske nærmest har udlevet sig selv.

At der er mere rift om pladserne til inspirationsdagen er tydeligt. Måske er det mere blevet den dag man mødes på højskolen.

Vi vil arbejde på at ændre elevmødet, så indholdet bliver anderledes og måske som en form for inspirationsdag mere. Vi skal selvfølgelig afholde vores generalforsamling en gang om året, så lige hvordan det bliver fremover, er ikke afgjort endnu.

Inspirationsdagen er så lige løbet af stabelen. Det var som sædvanlig en rigtig god dag, med kreative, snakkende mennesker over hele skolen, ja og Bakkehuset med.

Som noget nyt i forhold til tidligere år, havde vi fået Anne Birgitte Beyer til at have et hold med løbbinding, og det var rigtig godt. Vi har allerede bestilt hende til næste oktober. Vi skal nemlig være i god tid med hende.

Og så er Skals Håndarbejdsskole i øvrigt blevet en Højskole. Det har vi vel egentlig altid regnet den for at være, men det er altså først nu i august, at det hedder skals - højskolen for design og håndarbejde. Gå ind på Skals’s hjemmeside, www.skals.nu og kig. Der er flere nye tiltag og tilbud.

Vores egen hjemmeside er så bare ikke rigtig blevet opdateret. Det er surt. Anne Bjørn, der har lavet både vores og skolens hjemmeside, skulle som tidligere nævnt have lært os at redigere den. Men vi har ikke kunnet få en aftale i stand endnu. Jeg håber måske så at Anne vil klare de opdateringer, som der skal til, indtil vi selv kan komme i gang. Men det går ikke så stærkt som vi gerne vil, og det er uacceptabelt, men der er ikke så meget at gøre ved det. Vi har ikke evnerne til selv at finde ud af det uden vejledning.  Og så skal vi jo også lige huske, at det her er et frivilligt job, og vi har alle et arbejde og familien ved siden af.

I forbindelse med at skolen er blevet en højskole, så har vi i elevforeningen fået tilbud om deltagelse i efterårsseminar i Landssammenslutningen af højskolernes elevforeninger. Måske kan vi få nogle nye input derigennem, hvem ved. Der er måske ideer til en ny form for elevmøde.

Ellers kan det jo også hurtigt blive tid til udsendelse af kalender, julehilsen og kursusfolder til alle vores medlemmer, nærmere bestemt er det den 9. december vi i bestyrelsen mødes med skolen og holder store kalender-pakkedag.

Mvh. Ruth Ladefoged.

17/06/2010
Hermed det første nyhedbrev fra elevforeningen.

Ja nu er hjemmesiden på banen. Vi synes selv, at den er blevet flot. Vi skal så have lært at redigere i den selv, så vi kan være helt aktuelle, det regner vi med kommer efter sommerferien, hvor vi skal have en dag med Anne Bjørn, som har lavet siden. Vi regner med at gøre det sammen med skolen, så vi kan hjælpe hinanden.

Der hersker stor travlhed i foreningen i denne tid. Vi har sendt invitationen til årets inspirationsdag ud den 4. juni, og det er gået rigtig stærkt med tilmeldingerne, det er næsten ikke til at følge med, og vi kommer nok til at skuffe mange som ikke kan få en plads, for pladserne er ved at være fyldt op, vi mangler lige de sidste betalinger.

Vi har også sendt invitation til de jubilarer der er medlem af foreningen, sammen med holdlister. Vi håber så, at vi kan få fat i nogle som vi ellers ikke når, når adresserne i vores database ikke bliver rettet til.

Men kender I nogen der har jubilæum, men ikke har hørt noget, så bed dem endelig om at henvende sig til os eller skolen. Og er der nogen I kender, der måske skulle melde flytning, så vil vi meget gerne have fat i dem også.

Og så er elevforeningen gået på facebook sammen med skolen.

Lena, vores sekretær har oprettet en gruppe derinde, hvor alle interesserede kan melde sig til. Så kig ind!!

Vi arbejder også på at komme på you tube, men det driller lidt endnu.

Der er ved at blive gjort klar til udstilling på Skals design- og håndarbejdsskole, som finder sted nu fredag - lørdag. Vi giver også her en hjælpende hånd. Det tegner til at blive en rigtig flot udstilling, som det plejer. Og vejret bliver vist også perfekt.

Så håber vi bare, at der kommer rigtig mange. Jeg har vedhæftet en invitation til udstillingen, den må I gerne sende videre til alle dem I kender.

Mvh Ruth Ladefoged.

Jubilæet 2009
3. november holdt skolen så reception i anledning af jubilæet.
Vi havde jo allerede sidste år bragt en opfordring videre til jer om at give et bidrag til en gave. Der indkom godt 3000 kr., som vi overførte til skolens jubilæumskonto med navn på giverne.

Vi kiggede så dybt i regnskaberne og valgte at bruge 50.000 kr., som vi kunne gøre uden at komme i underskud.
Vi syntes, at pengene skulle komme eleverne til gode, og i stedet for at overføre pengene til jubilæumskontoen, bad vi de enkelte ”lokaler” om at komme med en ønskeliste. Det var en rigtig god proces.

Vi fik en lang liste og var så på handlen og købe:
• 4 luplamper, 3 rullegardiner og 20 skråpuder til Bjørks broderilokale.
• En kopimaskine til Amys broderilokale.
• 4 elektriske hæve-sænkeborde til beklædning.
• En bærbar computer og en elektrisk garnvinde til væv.
• En grønsagshakker til køkkenet.
• En kantklipper til haveholdet.

Gaverne blev overbragt til receptionen, og vi fik en stor tak for alle tingene, som helt sikkert kommer til at gøre tingene nemmere i de enkelte lokaler for dem der skal arbejde og fungere på skolen.
Jeg vil hermed bringe takken videre til jer alle i elevforeningen, for uden jeres interesse og opbakning til os, kunne dette ikke være muligt..